Inici arrow Escapades arrow Agost 2006 Escapada a Suterranya Vella
PDF Imprimir Trametre a un amic
escrit per: Ramon Costa

Escapada a Suterranya Vella

El poble antic de Suterranya està situat sobre el turó de Puigfalconer, a 796m d'altitud, al recer de la Torreta de Suterranya(859 m) i al nord-est del seu emplaçament actual. Per arribar-hi seguim per la pista forestal que arranca al nord del poble i que voreja per l'esquerra del tossal de Sant Miquel (606m); abans del barranc de Lo Carant la pista s'acaba i s'ha d'agafar un caminol poc traçat que s'enfila amunt direcció Puigfalconer, i deixa a la dreta el petit esbalçader entre el Serrat d'Ambrosi i el Serrat d'Enrams.

En arribar a les costes rocoses el camí desapareix; llavors s'ha d'anar sortejant els coscolls, i buscar un baixador a ma dreta per on travessar el tàlveg i continuar per l'altra riba. En pocs minuts el barranc s'obre en una clotada (és el indret on fa anys es va fer un pou per abastir d'aigua Suterranya), moment en què, a falta de corriol, s'ha de pujar camp a través, sortejant argelagues i matolls, per la vesant sud de la Torreta i tombant en direcció est fins coronar el Puigfalconer. La caminada dura al voltant d'una hora, o bastant més si es va amb mainada. Quan s'arriba al puig, hom queda colpit davant una munió d'enderrocs en estat de total assolament. La contemplació d'aquelles ruïnes, que un dia remot van ser habitacle ( qui sap si d'algun avantpassat dels que les miraven), va causar impressió en alguns dels veïns que ho veien per primera vegada. Del que va ser el primitiu assentament només en queda un únic testimoni ferm: uns pams contats de parets que configuren la planta de l'esglesia romànica de Sant Serni, i això gràcies al sanejament que en va fer la S.A.M. de Tremp.